Biljuridik - tvist med bilfirma 

Har bilhandlaren sålt en felaktig bil eller annat fordon? Vi hjälper dig i din tvist mot säljaren.

Har bilförsäljaren sålt en bil som det var fel på?


Att köpa en bil kan vara något av det dyraste en person gör under sitt liv. Det är tyvärr inte helt ovanligt att en bil som personer trott skulle hålla länge går sönder. Sverige har dock lagar som skyddar dig även om det saknas garanti. Vi har erfarenheter av att vinna domstolsmål om köp av felaktiga bilar. Vi hjälper dig att få säljaren att laga bilen, göra prisavdrag, skadestånd eller ser till att du får pengarna tillbaka.

Kontakta oss idag för för att få hjälp med din tvist kring bilköp. Vår erfarna biljurist kan ge dig den expertis och styrka du behöver för att driva din sak framåt. Vi erbjuder en ärlig bedömning av dina utsikter och arbetar för en snabb och kostnadseffektiv lösning.

De första 15 minuterna är gratis. Kontakta oss nu.0733003667

Fel som visar sig inom två år


4 kap 17 § Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art. 

Den angivna paragrafen utgör vår främsta strategi när vi företräder dig mot en bilhandlare. Inom ramen för konsumentköplagens ger den ett särskilt skydd vid upptäckten av fel inom två år från mottagandet av bilen.


Enligt denna bestämmelse antas det att felet fanns vid köptillfället och därmed är det bilhandlaren som ansvarar för att åtgärda felet om inte bilhandlaren kan bevisa att felet inte fanns innan köpet vilket är ett starkt skydd för dig som konsument. Detta ger dig som konsument en trygghet och kan vara en viktig faktor i en eventuell tvist med bilhandlaren.


Läs mer om tvåårsregeln

Fråga oss direkt0733003667

<!-- Google tag (gtag.js) -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-10869925298">
</script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());

gtag('config', 'AW-10869925298');
</script>

Du har väl reklamerat felet?

För att du ska få rätt mot bilfirman är det viktigt att i rätt tid meddelar säljaren om att det är fel på bilen eller fordonet.


Läs mer om reklamation

Få hjälp med att reklamera i tid0733003667

Kristoffer Fridlund - bilrättsjurist


Kristoffer Fridlund är specialiserad inom biljuridik. Han har genomgått en särskild utbildning med en av sveriges ledande experter inom förhandlingsteknik och juridik. Kristoffer Har vunnit framgång i flera ärenden och har erfarenhet av att vinna rättegångar där han försvarar konsumenter i biltvister.


Kristoffer Fridlund talar svenska, spanska och arabiska. Kristoffer Fridlund har även en stor erfarenhet av att ha arbetat med Migrationsjuridik.

Få kontakt med Kristoffer Fridlund0733003667
unsplash