Du kan kräva att säljaren eller bilhandlaren lagar bilen men det är inte ovanligt att köparen hellre vill häva köpet för full återbetalning. Då kan bilförsäljare ibland hävda att de har en rätt att i första hand avhjälpa felet. Den här sektionen handlar om säljarens rätt att avhjälpa fel på bilar, fordon och andra varor.
Säljaren i inledningsskedet normalt rätt att avhjälpa felet i stället för att köpet ska återgå. Det är dock inte ovanligt att säljaren beter sig på ett sådant sätt att den avhjälpningsrätten går förlorad. Det är inte heller ovanligt att vår klient hellre kräver hävning av köpet än att bilfirman ska avhjälpa.
5 kap 4 § tredje stycket "avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig eller väsentlig olägenhet för konsumenten."
5 kap 5 § "Trots att konsumenten kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans har näringsidkaren rätt att vidta en sådan åtgärd om det kan ske under de förutsättningar som anges i 4 § tredje stycket."
Ovanstående paragrafer innebär att säljaren även om köparen begär exempelvis hävning eller prisavdrag har rätt att åtgärda fel som säljaren ansvarar för förutsatt att reparationen kan utföras inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Denna rätt är dock inte alltid tillämplig och är förenad med vissa villkor.
Om säljaren har rätt att åtgärda felet måste köparen göra varan tillgänglig för säljaren enligt konsumentköplagen. Detta innebär dock inte nödvändigtvis att köparen måste transportera fordonet exempelvis en bil till säljaren. Detta särskilt om det innebär kostnader och väsentlig olägenhet för köparen. Reparation kan behöva utföras på plats där köparen befinner sig.
Åtgärder inom skälig tid
Om köparen kräver en annan påföljd än reparation är säljaren skyldig att erbjuda reparation inom skälig tid för att behålla sin rätt att åtgärda felet i första hand. Enligt förarbete till konsumentköplagens kan erbjudandet om reparation behöva ges efter en kortare tids undersökning av säljaren. Säljaren kan även hänvisa köparen till en annan verkstad för undersökning.
Det har fastslagits att säljaren måste vara aktiv om denne vill utnyttja sin rätt att reparera ett fel. I ett fall krävde säljaren att köparen skulle köra långa sträckor i en potentiellt defekt bil. Trots flera kontakter vägrade säljaren att erbjuda en alternativ lösning. I detta fall ansågs erbjudandet om reparation inte vara tillräckligt tydligt eller snabbt nog.
Rimlig reparationsperiod
Även om erbjudandet om reparation har lämnats inom skälig tid måste själva reparationen genomföras inom skälig tid. tiden bör räknas från reklamationen till säljaren. Säljaren bör vara beredd att snabbt ta hand om varan, exempelvis en bil, och påbörja reparationen.
En rimlig reparationsperiod beskrivs enligt förarbete till konsumentköplagen som den kortaste tiden för att slutföra åtgärden med hänsyn till varans art och komplexitet, bristande avtalsenlighet och ansträngningen som krävs för att avhjälpa felet eller leverera en ny vara prop. 2021/22:85 s. 266.
Ett exempel visade att en reparation av en motorcykel som drog ut på tiden under 18 veckor inte ansågs vara skälig tid vilket gav köparen rätt att häva köpet ARN 2006-8478.
Enligt Tingsrätten i Solna har "några veckor" ansetts vara rimligt att säljaren ska få på sig för att laga en bil med motorhaveri T 7033-14.
Kostnadsfri reparation
Enligt lagen ska reparationen ske utan kostnad för konsumenten. Det innebär att konsumenten inte ska behöva betala för kostnader som uppstår i samband med reparationen, inklusive transport, arbetskraft och material.
I ett fall där köparen bodde långt från säljaren och det fanns betydande transportkostander ansågs reparationen inte erbjudas utan kostnad vilket gav köparen rätt att häva köpet.
Väsentlig olägenhet
Reparation får inte medföra en väsentlig olägenhet för köparen enligt lagen. Om en reparation beräknas ta längre än en vecka bör säljaren normalt erbjuda en ersättningsvara, som en lånebil, till köparens förfogande.
Om säljaren har gjort flera misslyckade försök att reparera ett fel kan det bedömas om det är rimligt att köparen inte ska behöva tåla ytterligare försök innan köparen kan begära prisavdrag eller häva köpet.
Väsentlig olägenhet på grund av avstånd
Om det finns betydande avstånd mellan köpare och säljare kan detta i sig utgöra en väsentlig olägenhet för köparen vilket kan leda till att säljaren förlorar rätten att reparera felet i egen regi. I ett fall där köpare och säljare var långt ifrån varandra ansågs reparationen medföra väsentlig olägenhet för köparen vilket gav köparen rätt att avstå från reparationen.
Det var inte en sådan situation att säljaren hade rätt att avhjälpa felet när köparen bodde på Gotland och säljaren fanns i Ulricehamn ARN 2009-7319.
Det är viktigt att säljaren tydligt visar att denne kommer att stå för kostnaderna som är förenade med reparationen för att undvika att det anses vara en väsentlig olägenhet för köparen.
Kontakta oss nu - få hjälp att att kräva avhjälpande, prisavdrag eller hävning0733003667