Hävning av köp
Inledning
Att häva ett bilköp innebär att köparen avbryter avtalet och får tillbaka pengarna som betalats för bilen. Det är ett steg som kan tas om bilen lider av allvarliga fel och säljaren inte har uppfyllt sina skyldigheter att åtfärda dessa fel enligt köprättsliga bestämmelser. Det är dock inte möjligt att häva ett köp om säljaren snabbt åtgärdar felet eller om det det inte finns någon giltig anledning till hävning.
När man köper en bil görs en betydande investering och både nya och begagnade blir kan drabbas av fel. Bilköpet är ofta en viktig milstolpe i livet som ger en känsla av frihet och oberoende. Tyvärr kan det ibland uppstå situationer där bilen inte lever upp till förväntningarna vilket kan leda till känslor av missnöje eller bedrägeri. I sådana fall kan det vara nödvändigt att överväga att häva bilköpet.
Det är därför viktigt att känna till sina rättigheter och förstå de procedurer som krävs för att häva ett bilköp, inklusive skillnad mellan köp av bil från handlare eller privatpersoner, reklamation, fel, konsumenträttigheter, åtgärder från säljaren, samt stegen för att säkra framgång i en tvist med en bilfirma.
Konsument
Du har särskilt starka rättigheter som konsument. Det förmodas nämligen att det var fel på bilen innan köpet om inte säljaren bevisar motsatsen i många situationer. Läs mer om Tvåårsregeln.
Konsumentköplagen
En konsument är en person som köper varor av näringsidkare utanför ändamål som huvudsakligen faller utanför näringsverksamhet (privata ändamål). Jämfört med övriga köprättsliga lagar så är du särskilt skyddad bakom en, för din fördel, stark lagstiftning.
Förståelse för fel och krav vid bilköp
När det gäller bilar är det viktigt att förstå att ett fel som uppträder inte alltid utgör ett juridiskt fel enligt köprätten. Begagnade bilagar är föremål för kontinuerligt slitage under sin livslängd vilket ökar med ålder och körsträcka. Komponenter som torkarblad, däck och bromsbelägg anses normalt inte vara säljarens ansvar om det inte har avtalats om specifika krav eller om säljaren har uppgett att dessa var i utmärkt skick vid köpet.Förslitning och faktiska fel som uppstår på en begagnad bil betraktas vanligtvis inte som köprättsliga fel eftersom att det kan förväntas på en begagnad bil. Å andra sidan kan en ny eller nära ny bil förväntas vara i princip fri från slitage.
Det som kan krävas av säljaren beror på faktorer som bilens förväntade livslängd körsträcka, ålder och priset som betalats för bilen. Oavsett bilens ålder och körsträcka har du alltid rätt att förvänta dig en trafiksäker bil av en bilhandlare som kan klara en kontrollbesiktning om inget annat har avtalats separat.
De huvudsakliga orsakerna till att en bil anses felaktig enligt konsumentköplagen inkluderar
- Bilen inte stämmer överens med muntliga eller skriftliga avtal med säljaren
-Bilen inte uppfyller rimliga förväntningarutifrån ålder , körsträcka och pris.
- Bilen inte stämmer överens med information som lämnats av säljaren före köpet eller i marknadsföringen
- Säljaren har inte informerat om viktiga förhållanden som de borde ha känt till
Ursprungligt fel
Det är viktigt att notera att felet ska vara ursprungligt, det vill säga att det fanns vid köpet även om det upptäcktes senare. Under de första två åren efter köpet antas felet ha funnits vid köpet men säljaren måste bevisa att bilen var felfri vid leveransen för att undgå ansvar. Ju längre tid som har gått och ju fler mil som har körts desto lättare blir det för säljaren att bevisa att bilen inte hade några fel vid köpet.
Garanti
Om bilen har en garanti som täcker det aktuella felet ansvarar säljaren om felet uppstår inom garantitiden. Det är viktigt att förstå garantivillkoren för att förstå säljarens ansvar.
Reklamation
Det är nödvändigt att reklamation sker i rätt tid för att inte förlora sin hävningsrätt. Vi hjälper till med din reklamation Läs mer om reklamation.
Avhjälpande
Säljaren har i normalfallet en rätt att åtgärda felet innan en konsument har rätt att häva köpet. Läs mer om säljarens avhjälpanderätt.
Krav
Det är viktigt att skicka ett tydligt krav. Vi hjälper dig att upprätta ett juridiskt kravbrev till bilhandlaren. Vi erfar att kravet är en viktig del för att få en snabb lösning på tvisten.
Ränta
Det är inte ovanligt att bilhandlare drar ut på tiden. Det är besvärligt om bilköpet har finansiera med kreditlån som du kanske helt i onödan måste betala under tvisten med bilfirman. Det är därför viktigt att känna till att köpare vanligtvis har rätt relativt hög ränta medans tvisten pågår.
Förhandling
Det är inte ovanligt att motparten hör av sig för att förhandla om priset. Vi diskuterar dina intressen och går noga igenom intressena och förbereder oss för ett förhandlingsmöte med bilfirman för att få ut det bästa alternativet för dig. Det brukar dock på grund av de goda förutsättningarna som lagen ger konsumenten leda till en full återbetalning av bilen enligt vår erfarenhet.
Stämningsansökan
En stämningsansökan ska innehålla en mängd olika komponenter för att vara komplett. Det är att rekommendera att låta någon på en juridisk byrå att upprätta en stämningsansökan. Värt att komma ihåg är att förlikning är möjlig även efter stämningsansökan är inskickad.
Rättegången
Under rättegången möts parterna med sina ombud i domstolen. Under rättegången sker sakframställan, presentation av bevisning, och förhör med eventuella vittnen. Vi har erfarenhet av att få domstolar att förpliktiga bilhandlare att återbetala hela beloppet till våra lienter och vinna framgår i mål där en konsumenter vill ha hävning av köp av personbil.
Kronofogden
Vi hjälper dig hela vägen. I vissa fall underlåter vissa förlorande bilfirmor att betala beloppet trotts domstolen. Vi ser till att skicka in en ansökan till Kronofogden för att du tillsist ska få dina pengar återbetalade.